Wyspy Braci, znane również jako Al Akhawein, to dwie małe wyspy Morza Czerwonego, położony 67 km od Al-Qusayr. Niezwykłe podwodne krajobrazy, bogactwo koralowców, a także wraków to krótka charakterystyka tego miejsca. Wyspy te są znane z częstych spotkań żarłaczy a także rekinów młotów.
W 2012 roku, w rankingu CNN "Brothers Island" zostało uznane dziewiątym na liście największych na 50 najlepszych miejsc do nurkowania na świecie.
Cena 1499 PLN + 750 EUR obejmuje:
transfer lotnisko - łódź - lotnisko
7 noclegów z czego pierwszy lub ostatni może odbyć się w hotelu
trzy posiłki dziennie oraz owoce i przekąski.
butle (oraz ich napełnianie), balast (bez taśm lub kieszeni balastowych)
polski przewodnik
napoje: kawa, herbata, napoje gazowane
3-4 nurkowania dziennie.Razem ok. 20 nurkowań
przelot na trasie GD-HRG/HRG-GD
koszulka wyjazdowa Gdynia Dive
Cena nie obejmuje :wizy egipskiej - 25 USD
ubezpieczenia nurkowego 65 zł / wyjazd
napiwku dla załogi - 35 EUR
dodatkowych posiłków poza łodzią
wypożyczenia sprzętu nurkowego 300zł / wyjazd
podatków rafowych -70 EUR
butle 15l, nitrox dostępne za dodatkową opłatą

Dane techniczne łodzi Ice Princess : Długość 34 m
Szerokość 7,75 mkabiny z osobnymi łóżkami, klimatyzacją i lodówkąZbiorniki wodne: 25 tonSilniki 2 x 950 HPGeneratory: 2 x 80 kW PerkinsKompresory: 2x 250 l/min Butle 12 l aluminiowe DIN/INT Zodiaki: 2 x z zewnętrznymi silnikami (2 x 40 KW Yamaha)Bezpieczeństwo: łodzie ratunkowe, kamizelki ratunkowe, tlen, zestaw pierwszej pomocyKomunikacja: VHFNitrox ( do 32 % )
Rafy, które będziemy zwiedzać*:Wyspy Braci Big Brother & Little BrotherWyspy Braci, to jedno z tych miejsc nurkowych w Egipcie, gdzie możemy spotkać rekiny białopłetwe, rekiny młoty, rekiny jedwabiste i szarymi rekinami rafowymi. Na porządku dziennym są również spotkania z murenami i żółwiami. Przepiękne miękkie i twarde korale występują tu we wszystkich możliwych barwach, a podwodna fauma i flora wprawi w zachwyt nawet najbardziej wytrawnych nurków.
2 km na południe od Dużego Brata - odnajdziemy jego Małego Brata. Jedna z wyjątkowo bujnie porośniętych koralami raf na świecie, urozmaicona pięknymi ogrodami gorgonii, posród których obserwować można ogromne ławice ryb (W tym rekinów - jedwabistych czy rafowych).
Panorama Reef Jedna z głównych atrakcji tego regionu. Duża formacja korali ze ścianami opadającymi do ok. 200m. Liczne groty i nawisy, gorgonie i miękkie korale. Karanksy (jackfish), barakudy i rekiny (reef sharks) często odwiedzają to miejsce.
Shab Sheer Długa bariera tworzy tu płytka lagunę na południowej stronie i ogród twardych korali po stronie wschodniej i zachodniej. Są tu porites, acroporas, korale "fire coral" z ławicami karanksów (jackfish) i tuńczyków.
El ArukRafa zabudowana przez kolonie koralowców na planie koła. Występują tu dwie strefy koralowców. Pierwsza na głębokości 10-12 metrów, którą tworzą młode polipy oraz druga na głębokości 20 metrów z najbardziej reprezentacyjnymi osobnikami tego gatunku.
Erg Abu Ramada Mała rafa położona na zachód od Abu Ramada, znana jest z niesamowitej przejrzystości wody oraz z dość silnych prądów morskich.
Shaab Abu NahasZlokalizowana w południowej części cieśniny Gubal. Składa się z rafy głównej i kilku pomniejszych skupisk koralowców. To podwodne skupisko flory i fauny jest jednym z najpiękniejszych i najbogatszych miejsc tego typu w Morzu Czerwonym. Ze względu na brak naturalnych osłon na tym terenie, to miejsce uznawane jest przez żeglarzy za jedno z najniebezpieczniejszych. Świadczą o tym wraki 5 statków.
Shabroor Om Gammar bardzo żywa rafa z małym wrakiem statku, który leży w jej okowach na głębokości 25 metrów. Przy sprzyjających warunkach pogodowych można dopłynąć z tej rafy do wysepki Umm Qamar, która jest położona w odległości 2km od kolonii koralowców.
South Abu Ramada & Ota Abu Ramada Rafa nazywana potocznie "Akwarium" jest jedną z najbarwniejszych oaz podwodnego życia Morza Czerwonego. Spotkać w jej okolicach można wiele okazów fauny typowych dla biotopu raf. Jednak wschodnia część tej rafy przejawia się o wiele bardziej surowym charakterem. Dominują tam wyłącznie koralowce oraz skaliste podłoże, do którego są przytwierdzone.
Wraki, które będziemy oglądać*:
Rosalie MolierRosalie Moller to dama wśród leżących na dnie statków, znajduje się w doskonałym stanie, podziwiać można telegraf maszynowy, wyposażoną w naczynia kuchnię, kabiny załogi, nadbudówki i urządzenie sterowe. Na pokładzie zachowały się w doskonałym stanie maszt ładunkowy i relingi porośnięte koloniami korali ognistych. Zatopiony został 06.10.1941 przez niemiecki samolot dokładnie tej samej nocy, której na dno poszedł siostrzany Thistlegorm. Dł.: 110m, szer.: 16m, gł.: 18-51 m
El KhafainEl Khafain zbudowany w 1967r w Belfaście - pływał póżniej w Kanale Irlandzkim. 115m długosci i 6000ton RR, 428 miejsc spialnych i 594 miejsca na górnych pokładach. Zanim przyjął nazwę Al Khafain nazywał się Med Sea, Al Khera, Al Eddin oraz Poseidonia i La Patria. Zatonął 2 listopada 2005r rozbił się orafę Shaab Sheergdy niedaleko egipskiego portu Safaga ,na jego pokładzie wybuchł pożar, którego załoga nie była w stanie ugasić,w skutek czego zginął jeden z członków załogi.Reszta załogi zaczęła opuszczać nie reagujący na stery prom przy użyciu szalup ratunkowych.Niektórzy twierdzą, że El Khafain może zsunąć się niedługo w morską przepaść, co zaprzepaści szansę odwiedzenia go przez płetwonurków rekreacyjnych.
Carnatic
Wrak pocztowo-pasażerskiego statku, który wpłynął w roku 1869 na nieoznaczoną jeszcze wtedy na mapach morskich rafę, jest najstarszym i najbardziej malowniczym wrakiem leżącym na Abu Nuhas. Drewniane pokłady z biegiem czasu zmurszały i tylko stalowe ramy - dziś porośnięte grubą warstwą miękkich korali - wytrzymały 135 lat w morzu. Wrak oferuje wspaniałe motywy fotograficzne, a nurkowanie w kadłubie przypomina spacer pod arkadami. (Carnatic - dł.: 89m, szer.: 13m, głębokość: 19-28 m)
Chrisoula
Trzeci wrak, na którym nurkujemy w tym rejonie. Do kolizji z rafą doszło w sierpniu 1981 roku podczas rejsu do arabskiego portu Jeddah, z frachtem terakoty podłogowej, która nadal znajduje się w ładowniach statku. Zwiedzamy: maszynownię, warsztat, kuchnię oraz oglądamy świetnie zachowane dźwigi przeładunkowe. (Chrisoula K - dł.: 101m, szer.: 14m, głębokość: 2-24 m).
Salem ExpressZostał ochrzczony jako "Fred Scamaroni" i pod ta nazwa odbywał pierwsze wojaże. Jego ostatni kurs zakończył sie tragedia i przez wiele lat pozostanie w pamięci wielu egipskich rodzin. Zakupiony przez egipski rząd statek realizował połączenie miedzy portem Jeddah w Arabii Saudyjskiej a egipska Safaga, przewożąc głównie pielgrzymów udających sie do Mekki. 16. grudnia 1991, gdy statek przypływał do Safagi, zderzył się z rafa. W konsekwencji przednie drzwi otworzyły się i Salem Express zatonął w ciągu 20 minut. Oficjalnie tragedia pochłonęła życie 470 ludzi. Wrak leży na głębokości 30 m., a jego przednia część znajduje się już na 10 m. Długość wraku wynosi 115 m. i jest on położony na sterburcie, czyli po stronie, przy której cumuje sie statki.
Ulisess Kolejny wrak "dziadek" Morza Czerwonego. Odbywał podróż z Londynu do Penang pod dowództwem kapitana Arthura Bremner, w czasie której uderzył w rafę po wschodniej stronie wyspy Small Gubal 16 sierpnia 1887. Przewoził ładunki mieszane, z których wiele zostało ręcznie rozładowane przez załogę z HMS Falcon, który przyszedł mu na pomoc. Niektóre z ładunków dużych bębnów kablowych nie uratowała się i teraz leży na stokach rafy. Często słyszy się o nim jako "The Cable Wreck" - wrak kablowca. Po bohaterskiej walce ostatecznie osunął się pod fale gdzieś między 20 sierpnia i 6 września 1887, zatonął 18 lat po Carnatic. Bardzo podobny w konstrukcji do Carnatic był brytyjską jednostkąi żaglowo-parową, kadłub stalowy. (Ulisses - dł.: 95m, głębokość: max 28 m).
ExcaliburWrak ten leży w zatoce Hurgahda. Okręt żeglowny z dwoma masztami długości 22 metry leży na głębokości 22 metrów. Przejrzystość wody na wraku waha się od 10 do 30 metrów w zależności od pory roku. Excalibur był pięknym żaglowcem w kolorach bieli i błękitu. Zatonął gdzieś pomiędzy listopadem 1995, a lutym 1996. Różne wersje słyszy się na temat zatonięcia tego wraku. Bezsprzeczne jest to, że żaglowiec poszedł na dno w wyniku pożaru ale co go wywołało. Opowieści są różne. Pożar wywołano w celach zwrotu kasy za ubezpieczenie, inna wersja mówi, że małżonkowie/ współwłaściciele się pokłócili, jeszcze inna ,że jeden z egipskich załogantów został zamordowany. Najprawdopodobniej jednak wrak zatonął w wyniku zwarcia elektrycznego podczas gdy załoga cieszyła się pięknym zachodem słońca na pokładzie podczas posiłku. Jakakolwiek była przyczyna wrak jest łatwy w nawigacji. Maszt widać już 4 metry pod powierzchnią.
ThistlegormNajsławniejszy wrak Morza Czerwonego. Głębokość 32 metry. Zobaczysz tam czołgi, lokomotywy, bomby, pociski, działa, motory, ciężarówki, wagony kolejowe, cysterny, części do samolotów itd
"SS Thistlegorm" był jednym z osiemnastu jednostek cargo należących do angielskiej firmy Albyn Line Ltd, których nazwy rozpoczynały się od prefixu "thistle" - czyli popularny "oset" (Cnicus benedictus), a równocześnie logo firmy. "Gorm" z kolei oznacza w języku gaelickim kolor niebieski. Dwie pierwsze litery "SS" zaś oznaczały rodzaj statku (ang. Steam Ship) tj. statek parowy. SS Thistlegorm ważył 4898 ton (tonaż brutto 9009 ton), miał długości 126,5 m i był wyposażony w trzy niezależne trzycylindrowe silniki o mocy 1850 kM umożliwiające rozwinięcie max prędkości do 10,5 węzła. Został zwodowany 9 kwietnia 1940 roku w stoczni Thompson & Sons Ltd w Sunderland. Był statkiem przeznaczonym do transportowania różnego rodzaju towarów - począwszy od żywności, aż po transport elementów dla przemysłu ciężkiego i wojska. Przed wykorzystaniem go do zaopatrywania brytyjskiej armii w Afryce podczas II Wojny Światowej, Thistlegorm odbył trzy rejsy: pierwszy do USA, skąd przetransportował samoloty i elementy ze stali do budowy kolei, drugi do Argentyny po ziarno zbóż, trzeci zaś na Antyle skąd zabrał beczki z rumem i cukrem.
*Plan ze względu na warunki pogodowe, zbyt silne prądy, czy falowanie może ulec niewielkiej zmianie
Opcjonalnie:Kurs AOWD - 600 PLNSpecjalizacja Głęboka - 400 PLN,Specjalizacja Nitrox - 500 PLN,Specjalizacja Nocna - 400 PLN,Specjalizacja Nawigacja - 400 PLN,Specjalizacja Wrakowa - 400 PLN.
Wymagania:certyfikat OWD lub równorzędny,bojka dekompresyjna,zalecane szkolenie Nitrox.
Zobacz zdjęcia z poprzedniej wyprawy - Safari Wrakowe 2012 Zobacz film z poprzedniej wyprawy - Safari Wrakowe 2012Warunkiem uczestnictwa jest wypełnienie i podpisanie dokumentów:
Umowa - Zgłoszenie / ogólne warunki uczestnictwa oraz program ramowy imprezy.
Kontakt:Rezerwacje przyjmujemy na maila
biuro@gdyniadive.pl, telefonicznie pod nr kom.
+48 608 637 224, jak również osobiście w biurze przy ul. Orna 9. Potwierdzeniem rezerwacji jest wpłata 1499 zł zaliczki.
Centrum Nurkowe Gdynia Dive Alior Bank: z dopiskiem Safari Brother & North 2014 + Imię i nazwisko
PLN 27 2490 0005 0000 4600 5819 1986
EURO 34 2490 0005 0000 4600 9894 1560